Ridning

Mitt syfte för året 2012 med Starlight är att få honom i bättre kondition, mer uthållig och finare i kropp och gångarter. Jag vill sätta igång honom på riktigt, men inte som med vilken häst som helst. Det får inte gå för fort, ingen har bråttom. Vi ska ta det i våran egen takt. Tanken är att jag skall kunna rida mer än bara ”vanlig ridning” som han går nu för tiden. Främst vill jag stärka honom i dressyr och även hoppning. Jag vill att dressyren ska bli en mer allvarlig del och hoppningen en del då vi har roligt. Jag kommer därför i början satsa stenhårt på dressyren och låta hoppningen ligga som en rolig del. Som en dag då vi kör ett ”lattjolajban-pass” och bara leker, komma bort från det ”jobbiga”. Hoppningen ska vara som en lek så han tycker att den delen är det lätta och roliga. Mycket småhinder, cavaletti och stuts  I dressyen ska jag inte vara så slapp som jag varit innan. Har inte krävt något spec av honom och märker lätt att han har dålig kondis/blir trött snabbt. Jag ska börja kräva mer av honom, inget fusk, allt skall göras perfekt. Ska inte låta honom ta några genvägar, ska fullborda hela det planerade passet varje gång. Innan var det dressyren som var en lek, nu blir det ombytta roller. Ska försöka rida ut så mycket som möjligt emellan för att stärka honom i skogen och även för omväxling. Gärna 2 ggr i veckan. Ska även försöka få in honom i skrittmaskinen de dagarna jag inte ska rida istället för att släppa honom i manegen. Nu menar jag inte att han ska gå 6 pass i veckan stenhårt, utan de dagarna jag rider ska jag planera passen mer och vara mer noggrann och utförlig för att stärka honom så han orkar mer i ridningen. Just nu blir han världigt trött snabbt och orkar inte bära sig. Ska sätta igång nu igen.
Jag vet att jag inte kan pressa honom eller ställa för stora krav, menar inte att det blir stenhård träning, utan på hans nivå, det han klarar av. Vi har kommit till en punkt då vi inte kommer utvecklas mer utan ska bara försöka hålla det på en stadig nivå som han trivs i och mår bra. Men, det finns en hake. Jag VILL utvecklas. Om jag inte utvecklas mer kommer jag stanna på den nivån jag är nu inom ridningen, eller tom fastna i ett mindre läge. Jag behöver fortsätta utvecklas i ridningen, gillar inte att stå på samma punkt. Så tanken är att jag ska rida en till häst, kanske. Jag lämnar det momentet lite längre fram. Kanske tar upp det om 1-2 månader igen ;)
Mitt syfte för året 2012 med Starlight är att få honom i bättre kondition, mer uthållig och finare i kropp och gångarter. Jag vill sätta igång honom på riktigt, men inte som med vilken häst som helst. Det får inte gå för fort, ingen har bråttom. Vi ska ta det i våran egen takt. Tanken är att jag skall kunna rida mer än bara ”vanlig ridning” som han går nu för tiden. Främst vill jag stärka honom i dressyr och även hoppning. Jag vill att dressyren ska bli en mer allvarlig del och hoppningen en del då vi har roligt. Jag kommer därför i början satsa stenhårt på dressyren och låta hoppningen ligga som en rolig del. Som en dag då vi kör ett ”lattjolajban-pass” och bara leker, komma bort från det ”jobbiga”. Hoppningen ska vara som en lek så han tycker att den delen är det lätta och roliga. Mycket småhinder, cavaletti och stuts :) I dressyen ska jag inte vara så slapp som jag varit innan. Har inte krävt något spec av honom och märker lätt att han har dålig kondis/blir trött snabbt. Jag ska börja kräva mer av honom, inget fusk, allt skall göras perfekt. Ska inte låta honom ta några genvägar, ska fullborda hela det planerade passet varje gång. Innan var det dressyren som var en lek, nu blir det ombytta roller. Ska försöka rida ut så mycket som möjligt emellan för att stärka honom i skogen och även för omväxling. Gärna 2 ggr i veckan. Ska även försöka få in honom i skrittmaskinen de dagarna jag inte ska rida istället för att släppa honom i manegen. Nu menar jag inte att han ska gå 6 pass i veckan stenhårt, utan de dagarna jag rider ska jag planera passen mer och vara mer noggrann och utförlig för att stärka honom så han orkar mer i ridningen. Just nu blir han världigt trött snabbt och orkar inte bära sig. Ska sätta igång nu igen.
Jag vet att jag inte kan pressa honom eller ställa för stora krav, menar inte att det blir stenhård träning, utan på hans nivå, det han klarar av. Vi har kommit till en punkt då vi inte kommer utvecklas mer utan ska bara försöka hålla det på en stadig nivå som han trivs i och mår bra. Men, det finns en hake. Jag VILL utvecklas. Om jag inte utvecklas mer kommer jag stanna på den nivån jag är nu inom ridningen, eller tom fastna i ett mindre läge. Jag behöver fortsätta utvecklas i ridningen, gillar inte att stå på samma punkt. Så tanken är att jag ska rida en till häst, kanske. Jag lämnar det momentet lite längre fram. Kanske tar upp det om 1-2 månader igen ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0